stedelijke communicatie over bewonersparkeren loopt helemaal mank, handhaving moet on hold

CD&V Antwerpen roept het stadsbestuur op om bewoners die door de uitbreiding van het bewonersparkeren een parkeervergunning moeten aanvragen, maar dat nog niet deden, niet te beboeten.

“De communicatie van de stad loopt helemaal in de mist in. Inwoners kregen op geen enkel moment een brief met de nodige info.”, zegt gemeenteraadslid Sam Voeten. “Het zou schandalig zijn om hen door nalatigheden van de stad nu te straffen.”. De oppositiepartij vraagt een snelle rechtzetting en eist dat de handhaving on hold wordt gezet.
Vanaf 1 april verandert er heel wat voor het parkeerbeleid in Antwerpen. In de zone buiten de Singel, de zogenoemde 20ste eeuwse gordel, wordt grotendeels bewonersparkeren ingevoerd. Men wil op deze manier de parkeerdruk voor bewoners verlagen. Inwoners die in hun straat en de nabije omgeving kosteloos willen (blijven) parkeren, moeten een parkeervergunning aanvragen. “We steunen het principe van bewonersparkeren. Het is een deel van de oplossing om bewoners opnieuw meer parkeervrijheid in hun eigen straat te geven. Wel hebben we tijdens de gemeenteraad gewaarschuwd voor de parkeerdruk in buurten die net buiten de nieuwe zones vallen.”, steekt Voeten van wal. Hij gaat verder: “Alleen loopt de uitwerking van dit beleid, waaronder correcte en heldere informatie naar de inwoners toe, volledig mank.”. De Merksemnaar vindt het vreemd dat inwoners die vanaf 1 april – volgende maandag dus! – in een betalende parkeerzone vallen en bijgevolg een vergunning moeten aanvragen, gewoonweg niet werden ingelicht door de stad. “Je mag niet verwachten dat elke inwoner het nieuws op de voet volgt, laat staan dat ze online opzoekwerk verrichten. Sommigen weten zelfs niet hoe dit moet. Andere burgers denken misschien dat de nieuwe regeling niet op hen van toepassing is net omdat ze niets van hun overheid hebben ontvangen.”, aldus Voeten. Hij is teleurgesteld dat op de laatste dag dat de postbode iets zou kunnen bezorgen (vandaag 29 maart), de brievenbussen leeg blijven. “Er werd één algemene flyer uitgestuurd die gericht is op bezoekers. Er staat niet eens een waarschuwing op dat je mogelijks een parkeervergunning moet aanvragen.”. Volgens Voeten klopt de stad zich op de borst met de inspanningen die ze levert, maar is dat niet het geluid dat hij hoort bij bewoners. Namens CD&V Antwerpen vraagt hij dan ook dat er vanaf maandag niet wordt beboet vooraleer men elke inwoner correct heeft geïnformeerd. “Het is niet zonder reden dat er nog maar zo weinig parkeervergunningen werden afgeleverd.”. Districten mogen niet inspringen
Ook in de districten blijft men er niet onbewogen bij. Zo riep Merksems CD&V-districtsraadslid Pieter De Cock in de districtsraad op tot meer en betere communicatie over de uitbreiding van het betalend parkeren. Die vraag werd positief onthaald en leidde tot een boodschap op de eigen lichtkranten en de social media van het district. Toch bestempelen De Cock en Voeten dit als onvoldoende. De Cock: “In Merksem verandert er op zich minder dan in de andere districten. De bestaande zone betalend parkeren wordt in drie gedeeld en er situeert zich een uitbreiding in de ruime zone rond het Sportpaleis. Toch ontvangen de bewoners van Merksem enkel de algemene stedelijke communicatie (cf. supra).”. De Cock benadrukt dat er heel wat onzekerheid heerst bij de bevolking: “Men verwacht dat iedereen vlotjes het onderscheid tussen betalende zones en bewonerszones met vergunningen kent, maar dat is niet het geval. Zo weet men vaak niet dat deze zones niet noodzakelijk overlappen. Anderen wisten zelfs niet dat ze reeds in een bewonerszone woonden.”. Volgens De Cock was er een rol weggelegd voor de districten om proactief de (gebrekkige) stedelijke communicatie te ondersteunen. Maar hij stootte op een muur. “Men mag als district niet zelf communiceren naar de Merksemnaar als het over stedelijke bevoegdheden gaat. Meer dan mensen alert maken en doorverwijzen naar de stedelijke informatiekanalen zit er niet in. Dat is bijzonder kafkaiaans. Merksem had hier perfect haar rol kunnen spelen en informatie op maat van de Merksemnaar kunnen bezorgen. De verschillende niveaus moeten elkaar toch ondersteunen?”, aldus het Merksems districtsraadslid. Zowel De Cock als Voeten hopen dat dit in de toekomst bekeken kan worden. “Gelukkig is schepen Kennis zowel bevoegd voor mobiliteit als decentralisatie.”, kan er met een knipoog af.

Sam Voeten

Trotse tweelingpapa. Geboren in ‘t district van tram 3. Al 30 jaar Antwerpenaar.