Noodhulp 2.0

Er beweegt wat in de noodhulp. Recent lanceerde schepen Tom Meeuws een aangepast reglement en stilaan lijken de meeste noodhulporganisaties zich daarop te organiseren. Alleen krijgen we toch ook een noodkreet te horen vanuit die noodhulp.

Heel wat van de vernieuwingen worden door ons, maar ook door de meeste noodhulporganisaties onderschreven. Het nieuwe reglement focust op de klant, er is veel aandacht voor kwaliteitszorg en een sterkere samenwerking tussen alle actoren. Maar noodhulp is altijd onder protest en steunt op vrijwilligers. En daar knelt het schoentje toch wat in deze vernieuwingsoperatie. Elke verandering is moeilijk is en vraagt tijd, dat beaamde ook de schepen in onze vragen hieromtrent, maar het moet snel gaan, te snel voor de meeste organisaties zo blijkt.

We vroegen de schepen dan ook om een aantal zaken scherp in de gaten te houden:

  • Er komt een tool waarop noodhulporganisaties moeten registreren:
    • Er leeft de angst dat dit de klantenrelaties gaat bemoeilijken. Hoe garandeert u de privacy en gegevensbescherming van mensen die noodhulp aanvragen?
    • We begrijpen dat deze tool vasthangt aan een toekenning van subsidies? Wat als organisaties daar niet op in tekenen? De deadline ligt op eind september? Hoeveel organisaties tekenden reeds in? Welke niet, waarom niet?
    • Wat gebeurt er met organisaties die in stedelijke infrastructuur zitten en die niet zouden instappen?
  • Is er begeleiding voorzien in dit toch wel omvangrijk veranderingstraject?
    • Zoja, wie voert dit uit? Wat houdt dat in? Bij welke organisaties werd dit reeds ingezet?
    • Hou kijkt u daarbij naar de inzet van vrijwilligers. Want bij een heel aantal zal hun takenpakket veranderen of zelfs een stuk professionaliseren. Iets wat toch moeilijk te rijmen valt met vrijwilligerswerk?
    • Bij diegene die liever geen deel uitmaken van deze hervorming, hoe worden die verder betrokken? Gaat de stad daar via andere wegen contact met houden? Via het nieuwe opslag en distributiecentrum (ODC)?

In zijn antwoord stelde schepen Meeuws ons enigszins gerust door tijd niet als succesfactor te benoemen in dit proces. De organisaties die wensen in te stappen worden niet onder tijdsdruk verplicht en er zal al zeker geen enkele voedselbedeling uit accommodatie van de stad worden gezet. Elke organisatie wordt in zijn kracht gelaten en loopt bij intekening zijn eigen traject. Hij duidde hierbij ook de inspanning om elke organisatie die met twijfels zit, te laten begeleiden door experten en ervaringsdeskundigen. Inspanningen die we waarderen en met de schepen graag verder opvolgen.

Nahima Lanjri

Fractieleider CD&V Antwerpen en Federaal Kamerlid.