Stadsloketten

De stad gooit haar dienstverlening grondig om. We gaan naar 4 regio-loketten en 6 stadsloketten met heel beperkte openingsuren. Daarnaast komen er een aantal onbemande contactpunten.

Dit betekent een halvering voor sommige districten in openingsuren. Een keuze die ons toch verwonderd, want de wachttijden lopen in heel wat plekken nu al ontzettend op. Digitaal een afspraak maken, betekent veel geduld hebben. We horen verhalen van mensen die maanden moeten wachten op een afspraak aan het loket en de afwikkeling van de Oekraïense vluchtelingen legde dit pijnpunt ook nog eens extra bloot. Ongetwijfeld zal de keuze om nog verder het fysieke loket te beperken overal tot nog langere wachttijden leiden.

We vragen ons dan ook af: Waarom? Waarom dan met nog minder contacturen? Waarom moet de fysieke loketwerking op de schop? De schepen kiest voor nog minder nabijheid. En die keuze zouden wij niet maken.

We zijn ook koele minnaars zijn van een te ver doorgedreven digitalisering van onze dienstverlening. We mogen voor heel veel Antwerpenaars ons warm loket niet opofferen. Daar lijkt schepen Ait Daoud nu wel voor te kiezen. Digitalisering is goed, versta ons niet verkeerd. Wie mee kan digitaal, moet zo efficiënt mogelijk geholpen worden. Dat is winst voor stad en bewoner. Maar helaas weten we ook dat heel veel van onze inwoners niet zo vaardig zijn. Het zijn vaak ook die mensen die met vragen zitten. Vragen over onze dienstverlening in al zijn breedte. Vragen waar ze online geen antwoord op weten te vinden, maar waar een babbel aan het loket zoveel verschil kan uitmaken.

Die moeten we nabijheid aanbieden. En we kunnen die aanbieden, want we begrijpen dat de nieuwe loketwerking geen besparingsronde is op personeel. Daarom vroegen we de schepen ook waar gaat ze die medewerkers dan nu allemaal gaat inzetten? Wat doet ze voor wie niet mee kan? Waarom wordt er geen tegengewicht voorzien bij die digitalisering, waarom niet kiezen voor meer vrije inloop? Momenten waarop burgers zonder afspraak een (dringende) vraag kunnen stellen.

Kortom voor ons is dit is een koele, kille keuze voor een loketwerking op afstand. Wij zouden de keuze maken voor een warme loketwerking, dichtbij de inwoners. Met een vrije inloop voor inwoners met (acute) vragen. Maanden wachten op een afspraak voor iets dat op 5min. toegelicht kan zijn hoeft niet zo complex gemanaged te worden.

We dreigen nog meer Antwerpenaars te verliezen met de volharing om verregaand digitaal te gaan. De drempel wordt elke keer weer wat hoger gelegd. Sommige menen kunnen daar al even iet meer over en anderen willen niet want mensen praten liever tegen een vriendelijk gezicht dan tegen een robot in een zuil.

Tot slot moet er ons toch ook nog iets van het hart. we begrijpen echt niet dat de schepen een toelichting voor een dergelijke drastische wijziging in de dienstverlening in de districten toelicht op een avond waarop in de meeste districten raadscommissies doorgingen. Dit getuigt of van weinig kennis van de werking van de districten of van weinig respect.

Caroline Bastiaens

Gemeenteraadslid, oud-schepen van cultuur, fiere mama.